العلامة المجلسي (مترجم :همدانى)

227

بحار الأنوار (ج67 و 68) (فارسى)

وَ لا تَجْهَرْ بِصَلاتِكَ وَ لا تُخافِتْ بِها وَ ابْتَغِ بَيْنَ ذلِكَ سَبِيلًا سوره اسرى 110 نمازت را خيلى بلند و خيلى آهسته نخوان و بين اين دو را انتخاب كن . كه لا تجهر و لا تخافت هر دو سيئه و بد است و ابتغ حسنه و نيك است و باز مثلا ميفرمايد . وَ لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى عُنُقِكَ وَ لا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ سوره اسرى 29 خيلى زياد دست‌باز مباش كه هر چه دارى بدهى و خيلى هم امساك نكن كه هيچ ندهى و باز مثلا ميفرمايد . وَ الَّذِينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَ لَمْ يَقْتُرُوا وَ كانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً فرقان 67 بندگان خدا آنهائى هستند كه هنگام انفاق و بخشش اسراف و زياده‌روى ندارند و نيز امساك هم نميكنند بين اين دو معتدل هستند پس بر تو باد كه ما بين دو كار زشت كار نيك را انجام دهى ( مقصود خوددارى از افراط و تفريط است كه هر دو بد است و ترغيب باقتصاد و اعتدال است كه در همهء كارها حتى در عبادات نيك و مطلوب است ) . 20 - مجالس مفيد . احمد بن وليد . . . از هشام بن سالم از حضرت صادق عليه السّلام كه فرمود . هنگامى كه براى انجام عمل خيرى تصميم گرفتى فورا بجا بياور و تاخير مينداز چون كه خداوند متعال چه بسا بنده خود را كه در حال انجام طاعتى باشد ببيند مورد لطف قرار داده و ميفرمايد بعزت و جلال خود سوگند اين بنده را ديگر عذاب نخواهيم كرد . ولى در مقابل اگر تصميم بانجام معصيتى گرفتى مبادا اين تصميم را دنبال نموده و آن گناه را مرتكب شوى چون بسا ممكن است خداوند متعال كه بنده خود را در حال معصيت ببيند بگويد بعزت و جلال خود سوگند كه اين بنده را نخواهم آمرزيد . 21 - مجالس . با همين سندها از ابن مهزيار . . . از حمزه بن حمران كه گفت شنيدم حضرت صادق عليه السّلام فرمود هنگامى كه يكى از شما تصميم عمل خيرى گرفتيد نبايد تاخير نمايد كه بنده چه بسا ممكن است در حال نماز و يا روزه باشد كه به او گفته مىشود ديگر پس از اين هر چه ميخواهى انجام بده كه براى هميشه مشمول مغفرت و بخشش هستى . 22 - نهج البلاغه فرمود . صاحب خير و شخص انجام دهنده عمل نيك بهتر از خود عمل خير است و كسى كه عمل زشت انجام دهد بدتر از آن عمل زشت است ( چون اساسا اعمال انسان شعاع وجودى او است ) و نيز فرمود . جاهل و نادان هميشه يا در طرف افراط است يا در طرف تفريط . و نيز فرمود از دست دادن فرصت موجب اندوه و غصه است . و نيز فرمود . دل انسان هميشه يك نواخت نيست و داراى حالات گوناگون است گاهى در حال نشاط و آمادگى است و گاهى هم آمادگى و نشاط ندارد آن هنگام كه داراى نشاط